Byggda drottningceller

Idag kollade jag odlingsramen och 17 av 20 drottningceller hade bina byggt klart , dom andra 3 hade dom städat ur.

Ser bra ut så här lång, om jag  får alla 17 drottningarna kläckta och parade så får jag flera drottningar än jag behöver.

Nu är kläckningsburen är på, nu är det bara att vänta.


Posted in Drottningodling by with comments disabled.

Sommarmöte

I söndags hade vi sommarmöte i Örebro biodlarförening, vi träffades vid föreningsbigården i Karlslund. Vi hade besök av Olof som skickat ut ett frågeformulär till c:a 60 biodlare i Örebro län som handlade om bisjukdomar och övervintring och han redovisade sitt examensarbete för oss.

Pasaga pratade om ”Starta viseceller med snabb kokare eller Snelgrove bräda?” Det är alltid intressant att lyssna på Pasaga.

Efter fika så delades drottninglarver ut från en bra drottning, jag hade laddat min ”snabbkokare” för att kunna transportera hem drottningcellerna. Idag (dagen efter) så stoppade jag odlingsramen i en skattlåda och bina hade börjat bygga på alla cellkopparna.


Posted in Drottningodling, Örebro Biodlarförening by with comments disabled.

Warning: Undefined array key "sidebar-2" in /data/f/3/f303ac77-6038-4e92-89b6-15f9b449a6ed/biodlarn.se/public_html/wp-content/themes/adventure/functions.php on line 168

Warning: Undefined array key "sidebar-3" in /data/f/3/f303ac77-6038-4e92-89b6-15f9b449a6ed/biodlarn.se/public_html/wp-content/themes/adventure/functions.php on line 168