Säsongens första Svärm hämtad

Efter en intensiv vecka så tänkte jag att jag skulle få en lugn kväll efter jobbet. Istället fick jag meddelande om att det fanns en bisvärm och då triggar biodlaren i mig igång. Plockar ihop vad jag behöver och åker iväg. Väl på plats ser jag att bina sitter väldigt högt. Tar fram ett teleskåp skaft som är 6 meter. Den räcker nästan till. Jag fick hoppa flera gånger och få med mig bina ner i omgångar . Tillslut har jag fått med drottningen för bina som är utanför lådan börjar vandra in. När dom flesta bina är inne så stänger jag till ingången och flyttar till en av mina bigårdar. Bina ser ut som Buckfast liknande bin och dom var inte snälla heller. Jag fick skynda mig för åska var på väg. Väl på den nya platsen så ger jag bina 50/50 sockervatten så dom kommer igång snabbare. Väl i bilen när jag skulle åka hem började regnet att ösa ner.


Posted in Hämtar svärm by with comments disabled.

Kollar svärmen jag fångat för en knapp vecka sedan.

Idag kollade jag svärmen jag hämtade på Korsbandsgatan. Bina har redan byggt ut mycket vax och det finns ägg och unga larver. Stor och fin drottning hittades.


Posted in Hämtar svärm by with comments disabled.

Svärm nr 4 för säsongen

Jag har varit dålig på att uppdatera senaste tiden, men det dåliga vädret tills nu gjorde att jag fick snabba på med alla sysslorna med biodling och drottningodling när det var uppehåll. När man jobbar 100% med annat jobb så blir det tidvis lite körigt.
När jag kommit hem från jobbet så fick jag samtal om en bisvärm på Korsbandsgatan i Björkhaga. Den satt gynnsamt och blev en enkel inflygning och är flyttad till en av mina bigårdar där bina får vara ifred.


Posted in Hämtar svärm by with comments disabled.

Svärm nr 3 hämtad

Samtal om svärm nr 3, denna gång vid Ättinge norr om Örebro.
Det var en liten svärm. så min gissning är att det är en andra svärm och då har en oparad drottning med sig. Finns inga ägg till nästa helg så är det en oparad drottning.


Posted in Hämtar svärm by with comments disabled.

Svärm Nr. 2 infångad

Då var det dags för samtal om svärm nr 2 från Hälleby, n.v. om Örebro. Det är kyligt väder och svärmen har varit i trädet i några dagar. Efter samtal med fastighetsägaren lämnar jag kvar kupan och hämtar på lördag, då hinner alla eftersläntare ansluta sig och jag får med nästan alla bina.


Posted in Hämtar svärm by with comments disabled.

Warning: Undefined array key "sidebar-2" in /data/f/3/f303ac77-6038-4e92-89b6-15f9b449a6ed/biodlarn.se/public_html/wp-content/themes/adventure/functions.php on line 168

Warning: Undefined array key "sidebar-3" in /data/f/3/f303ac77-6038-4e92-89b6-15f9b449a6ed/biodlarn.se/public_html/wp-content/themes/adventure/functions.php on line 168