Ny avläggare

Idag så gjorde jag några avläggare. Först går jag in i mitt parningsområde och hämta några nyparade drottningar.
Jag passar på och märker upp drottningarna och placerar i en tub medan limmet torkar, senare i en tillsättningsbur.
Sen så går jag fram till samhället jag ska ta ramar med bin till min avläggare. Först ser jag till att leta upp drottningen, när jag hittar henne så burar jag henne och lägger undan henne i skuggan. Nu kan jag välja ut vilka ramar jag ska ta till avläggaren utan att vara orolig att få med drottningen. Jag brukar ta 3 ramar med ägg och larver i alla stadier och en ram med mat. Sedan skakar jag ner bin från 3 ramar och ner med tillsättningsburen med den nya drottningen. Jag avslutar att ge sockervatten så avläggare kommer igång ordentligt.


Posted in Avläggare, Drottningodling by with comments disabled.

Hämtar in första honungen.

Passade på idag och hämtade in första skattlådorna med färdig honung för slugning. I början på veckan satte jag den färdiga honungen över bitömmare, och idag kunde jag åka och lyfta bort i stort sätt bifria skattlådor. Nu får honungen stå i slungrummet några dagar när värmen lagt sig. Som vädret ska bli i helgen så blir det för varmt att slunga, men som det ser ut blir det mildare väder nästa vecka.


Posted in Allmänt by with comments disabled.

Flytt tillbaka till gammal bigård

Efter att jag fick flytta undan bina i höstas har jag börjat flytta tillbaka några bikupor. Tidigare stod ett övergivet hus på tomten som var i för dåligt skicka att rusta upp och riskerade att rasa, så att ta ner huset i ordnade former var rätt beslut. Samtidigt har markägaren gallrat bort träd och buskar så allt blir mera luftigt.
Det tar inte så många år innan man får svårt att se att ett hus stått här.
Nu när jag har semester från mitt ordinarie jobb så kommer jag att göra några avläggare till och flytta hit. Platsen är bra, här möts jordbrukslandskap med skogen.
En bild hur det såg ut tidigare finns med.


Posted in Allmänt by with comments disabled.

Åter igen hämtning av en svärm

Idag kom samtal om en bisvärm på Älvtomta Koloniområde på väster i Örebro. Svärmen satt lätttilgängligt och jag kunde snabbt skaka ner huvuddelen av svärmen i en låda. Väl nere på marken så kunde merparten av bina vandra in i låda.
I närheten av Älvtoma Koloniområde kommer det c:a 2 svärmar varje år, men jag vet ingen biodlare som har bin i närheten.


Posted in Hämtar svärm by with comments disabled.

Säsongens första Svärm hämtad

Efter en intensiv vecka så tänkte jag att jag skulle få en lugn kväll efter jobbet. Istället fick jag meddelande om att det fanns en bisvärm och då triggar biodlaren i mig igång. Plockar ihop vad jag behöver och åker iväg. Väl på plats ser jag att bina sitter väldigt högt. Tar fram ett teleskåp skaft som är 6 meter. Den räcker nästan till. Jag fick hoppa flera gånger och få med mig bina ner i omgångar . Tillslut har jag fått med drottningen för bina som är utanför lådan börjar vandra in. När dom flesta bina är inne så stänger jag till ingången och flyttar till en av mina bigårdar. Bina ser ut som Buckfast liknande bin och dom var inte snälla heller. Jag fick skynda mig för åska var på väg. Väl på den nya platsen så ger jag bina 50/50 sockervatten så dom kommer igång snabbare. Väl i bilen när jag skulle åka hem började regnet att ösa ner.


Posted in Hämtar svärm by with comments disabled.

Warning: Undefined array key "sidebar-2" in /data/f/3/f303ac77-6038-4e92-89b6-15f9b449a6ed/biodlarn.se/public_html/wp-content/themes/adventure/functions.php on line 168

Warning: Undefined array key "sidebar-3" in /data/f/3/f303ac77-6038-4e92-89b6-15f9b449a6ed/biodlarn.se/public_html/wp-content/themes/adventure/functions.php on line 168