Svärm nr. 2 hämtad.

Idag var det dags för svärm nr 2. Fick ett samtal från Latorp om en svärm i ett äppelträd så det var bara att ge sig av och hämta hem. Höjden var ganska gynnsamt så det gick utan problem att få med sig svärmen från familjens trädgård. Har under dagen hört från olika håll att totalt fyra svärmar gått runt om i Örebro.

När svärmen är lämnad till sitt nya hem så åker jag iväg och laddar kläck färdiga puppor i Apidea lådor och ställer ut på min parnings plats.


Posted in Allmänt, Drottningodling, Hämtar svärm by with comments disabled.

Nu är värmen på gång!

Äntligen ser det ut som att värmare väder är på väg. Första pupporna är kläck färdiga och jag laddar Apideor och ställer upp på min parningsplats. När jag jobbade kom ett bi med pollen och mellanlandade på min arm en stund.

På bigården vid mitt hus sätter jag på enkla pollenfällor, men jag aktiverar inte på än gång. Redan efter någon minut kommer bin tillbaka och får svårt att hitta in eftersom det inte ser ut som vanligt. Under morgondagen så lär dom sig hitta rätt igen och jag kan aktivera pollenfällorna.


Posted in Allmänt, Drottningodling by with comments disabled.

Drottningbyte

Har några parade drottningar över och passar på att byta i ett samhälle som inte har presterat som jag tycker att den borde. Bina är super snälla och jag skulle kunna hantera samhället utan skyddskläder. Drottningen är från 2017 så det är bättre att jag byter än att något händer under vintern. Eftersom jag plockar drottningen direkt från en parningslåda och sätter henne på en gång i ett samhälle behöver jag inte ha några följebin med




Posted in Allmänt, Drottning byte, Drottningodling by with comments disabled.

Ny parningsplats

Har nu gjort i ordning en ny parningsplats som ligger i ett vindskyddat område med mina bigårdar runt om. Jag började med att slå ner en jordankare och sen en grövre impregnerat trä i den höjd jag gillar. På varje stolpe kan jag ställa två Apidea lådor. Här kan jag nu sätta ut 60 Apideor på stolparna. Det kyliga vädret har gjort att jag är lite sen med drottning odlingen, men det är bara att anpassa sig.



Posted in Drottningodling by with comments disabled.

Nya drottningar är parade

Nu är nästa omgång med parade och ägg läggande drottningar klara. Några parningslådor har nya drottningar men är ej parade, men väntar jag en vecka så är det färdigt. Nu kan jag byta några drottningar och dela några samhällen.

Jag kommer att ha några drottningar över och säljer några för 400kr + moms. Kontakta mig på thomas@biodlarn.se eller tel. 0702-384587

Min bin är besiktade av bittillsynsman och jag har flyttningstillstånd.


Posted in Drottningodling by with comments disabled.

Warning: Undefined array key "sidebar-2" in /data/f/3/f303ac77-6038-4e92-89b6-15f9b449a6ed/biodlarn.se/public_html/wp-content/themes/adventure/functions.php on line 168

Warning: Undefined array key "sidebar-3" in /data/f/3/f303ac77-6038-4e92-89b6-15f9b449a6ed/biodlarn.se/public_html/wp-content/themes/adventure/functions.php on line 168